Vikten av att använda rätt ljus

Allt för ofta möter jag människor som stirrar sig blind på megapixlar eller hd-kvalite när det ska köpa  kamera. Är det Hd betyder det bara att upplösningen är hög men det säger ingenting om ljuskänsligheten och optiken för övrigt. Inte heller om man kan
ställa in vitbalans och annat som så mycket påverkar filmens slutkvalité.

Vill man jämföra kameror på ett lätt sätt ska man titta på filmer som är tagna i halvmörker. Det är då som kameran får jobba hårdast och  man ser snabbt skillnad på de bättre och sämre kamerorna. Filma själv med din mobil i halvdisig vinterdag inomhus och du ska se hur kornigt och suddigt det  blir. Den klarar inte av det. Oavsett kamera blir kvalitén också bättre om man ljussätter är ordenlig.

Inne är viktigt

Det är framförallt inomhus som ljussättning behövs. Så länge det inte är skymning eller natt ute så brukar dagsljuset räcka för att lysa upp  tillräckligt. Däremot räcker oftast inte det dagsljus som kommer in för att skapa tillräckligt bra kvalité. För att lösa det bör området som ska filmas  lysas upp med så övergripande ljus som möjligt. I detta fall är taklampor och andra lampor som lyser upp större områden att rekommendera. Små riktade lampor  skapar onormala skuggor och ett ljus som kommer upplevas artificiellt.

Vill man att det ska upplevas som natt och mörkt går det självklart inte att lysa upp hela rum.  I dessa fall använder man de mycket riktade ljuskällorna som tex skenspotlights från Xcen AB.  Det kan även vara en liten belysning på kameran eller en annan extern ljuskälla. Det som är viktigt är  att endast personen blir belyst som ska  framträda på filmen men att så lite som möjligt av omgivningen blir upplyst. Kvalitén blir då bäst samtidigt som känslan av mörker i rummet kvarstår.

Ett alternativ är även att lägga belysningslister från Xcen AB på golvet för att markera och mycket svagt belysa någon liten detaljs. Dessa  används ofta som inredning vilket gör att de på filmen kommer upplevas som en inredningsdetalj snarare än belysning.

 

Greenscreen ännu viktigare

De som en gång jobbat med greenscreen vet att ljussättningen kräver ännu mer än bara några taklampor.  Greenscreen är en stor grön skärm som spänns upp som personen agerar framför. I filmredigeringsprogrammet går det sedan att ta bort den gröna skärmen vilket
gör att personen går att placera i rymden eller var som helst. Ett klassiskt problem vid filmning med greenscreen är att det blir kvar grön färg i konturerna på människorna som filmas. Orsaken är att  ljussättningen då är för svag och för oriktad. För det första ska det vara väldigt mycket ljus framifrån och rakt på den agerar. För det andra bör personen inte stå exakt mot skärmen eftersom kamerans fokus ska kunna fokusera  på personen utan att ha sitt fokus på skärmen. Till sist kan två ljuskällor användas snett bakom personen som lyser fram snett förbi kameran. På detta sätt  tas de skarpaste skuggorna bort samtidigt som en skarpare profil skapas. I detta fall rekommenderas starka halogenlampor på flera  hundra watt för att få tillräcklig belysning.

Categories: Ljussättning